
Video: Aaltjes BASF (2018)
KAStv heeft in de loop der jaren flink wat video’s geproduceerd. Op deze plek plaatsen we elke dag een nieuwe video óf een video uit het...
Eind september ging ik nog een weekje naar de zon. Heerlijk! Voor zulke vakanties ben ik als boekenwurm druk met het verzamelen van boeken die ik wil lezen. 'De paarse koe' geschreven door Seth Godin stond ook op mijn lijstje. Godin staat bekend als één van de beste intuïtieve marketeers van dit moment.
De traditionele vier P’s bestaan al een tijdje niet meer, er is een nieuwe P die plotseling buitengewoon belangrijk is geworden aldus Godin: Paarse koe. Zoals het woord al suggereert, staat de Paarse koe voor iets wat opmerkelijk is. Het trekt de aandacht. Het is anders. Het is een paarse koe. Het motto van de Paarse koe is dan ook 'op safe spelen, is riskant'. Een merk is eigenlijk niks anders dan een idee. Alleen heeft een idee dat zich verspreidt een veel grotere kans op succes. Een van de belangrijkste verspreiders van ideeën noemt Godin 'niezers'. Niezers zijn ervaringsdeskundigen die al hun vrienden vertellen over een nieuw product en door hen als autoriteit op dat gebied worden gezien. Niezers zijn degenen die een ideeënvirus als eerste oppikken en anderen daarmee besmetten. De manier om door te dringen tot het grote publiek is je te richten op een niche in plaats van een enorme markt.
Maar hoe ga je er voor zorgen dat je die verspreiders bereikt met jouw idee? Volgens Godin is het helemaal niet zo ingewikkeld. Hij geeft als tip om klein te denken. Stel de kleinst mogelijke markt voor en verzin een product dat zo opmerkelijk is dat die doelgroep er steil van achterover slaat. Daarnaast adviseert hij om een bestand van klanten op te bouwen die je toestemming geven om hen te benaderen.
Een paarse koe die onlangs opdook in het AGF-landschap is het avocado restaurant in Amsterdam. In dit restaurant heeft elke gerecht op de menukaart hetzelfde ingrediënt: avocado. Toch komen er voor de rest opmerkelijk weinig Paarse koeien voorbij in de AGF- en Sierteeltsector.
Hoe wij als FloraXchange de Paarse koe toepassen? Wij vinden het belangrijk om kwekers en exporteurs continu te betrekken bij ontwikkelingen op het platform. Omdat het platform regelmatig verandert, zit het helpen van kwekers en exporteurs bij ons in de genen. Onze doelstelling blijft dat FloraXchange simpel, eenvoudig en zelfs leuk in gebruik moet zijn. Daarnaast hanteren we als FloraXchange een Freemium model wat niet gebruikelijk is in de B2B markt maar zeker in een nichemarkt als de sierteeltsector nooit eerder is vertoond. Freemium houdt in dat of een kweker betaalt voor zijn abonnement op FloraXchange of de exporteur.
Om tot nieuwe ideeën en inzichten te komen sluiten wij ons als team regelmatig op in de Bovenkamer. Dat is een ruimte bij ons in het pand waar aan elke muur wel een whiteboard of stuk papier hangt om helemaal los te kunnen gaan qua ideeën.
KAStv heeft in de loop der jaren flink wat video’s geproduceerd. Op deze plek plaatsen we elke dag een nieuwe video óf een video uit het...
Lex Ebus die sinds juni 2016 voorzitter is van de VGB treedt, om gezondheidsredenen, per direct af. Lex Ebus heeft de VGB de afgelopen twee...
De prijs van op de daghandelsmarkt daalde eerst met ruim één cent, om tegen het eind van de week weer circa een halve cent te stijgen. De...
Bijna drie ton cannabis in vrachtwagen met sla 20-04-2018 15:06 |
Ook Moskou keurt overname Monsanto goed 20-04-2018 14:12 |
Op een zonnig weekend! 20-04-2018 11:05 |
Blog: 'Noviteiten voor de klok' 20-04-2018 10:52 |
Social media: Jos van Kester 20-04-2018 10:34 |
Gaan supermarkten ooit online winst maken? 20-04-2018 10:07 |
Lagere omzet voor Veiling Zaltbommel in 2017 20-04-2018 09:59 |
Koppert breidt directie uit 20-04-2018 09:36 |
'Grassheart' was gelukstreffer 20-04-2018 09:29 |
Marketing: een goed verhaal simpel verteld 20-04-2018 09:23 |
Reacties (0)
Er zijn nog geen reacties