Blog: 'Hoe word je een paarse koe?'

10-11-2017    09:51   |    Merel Barendse-Prins

Merel Barendse-Prins is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie rondom FloraXchange. Barendse-Prins schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Eind september ging ik nog een weekje naar de zon. Heerlijk! Voor zulke vakanties ben ik als boekenwurm druk met het verzamelen van boeken die ik wil lezen. 'De paarse koe' geschreven door Seth Godin stond ook op mijn lijstje. Godin staat bekend als één van de beste intuïtieve marketeers van dit moment.

De traditionele vier P’s bestaan al een tijdje niet meer, er is een nieuwe P die plotseling buitengewoon belangrijk is geworden aldus Godin: Paarse koe. Zoals het woord al suggereert, staat de Paarse koe voor iets wat opmerkelijk is. Het trekt de aandacht. Het is anders. Het is een paarse koe. Het motto van de Paarse koe is dan ook 'op safe spelen, is riskant'. Een merk is eigenlijk niks anders dan een idee. Alleen heeft een idee dat zich verspreidt een veel grotere kans op succes. Een van de belangrijkste verspreiders van ideeën noemt Godin 'niezers'. Niezers zijn ervaringsdeskundigen die al hun vrienden vertellen over een nieuw product en door hen als autoriteit op dat gebied worden gezien. Niezers zijn degenen die een ideeënvirus als eerste oppikken en anderen daarmee besmetten. De manier om door te dringen tot het grote publiek is je te richten op een niche in plaats van een enorme markt. 

Maar hoe ga je er voor zorgen dat je die verspreiders bereikt met jouw idee? Volgens Godin is het helemaal niet zo ingewikkeld. Hij geeft als tip om klein te denken. Stel de kleinst mogelijke markt voor en verzin een product dat zo opmerkelijk is dat die doelgroep er steil van achterover slaat. Daarnaast adviseert hij om een bestand van klanten op te bouwen die je toestemming geven om hen te benaderen. 

Een paarse koe die onlangs opdook in het AGF-landschap is het avocado restaurant in Amsterdam. In dit restaurant heeft elke gerecht op de menukaart hetzelfde ingrediënt: avocado. Toch komen er voor de rest opmerkelijk weinig Paarse koeien voorbij in de AGF- en Sierteeltsector.

Hoe wij als FloraXchange de Paarse koe toepassen? Wij vinden het belangrijk om kwekers en exporteurs continu te betrekken bij ontwikkelingen op het platform. Omdat het platform regelmatig verandert, zit het helpen van kwekers en exporteurs bij ons in de genen. Onze doelstelling blijft dat FloraXchange simpel, eenvoudig en zelfs leuk in gebruik moet zijn. Daarnaast hanteren we als FloraXchange een Freemium model wat niet gebruikelijk is in de B2B markt maar zeker in een nichemarkt als de sierteeltsector nooit eerder is vertoond. Freemium houdt in dat of een kweker betaalt voor zijn abonnement op FloraXchange of de exporteur.

Om tot nieuwe ideeën en inzichten te komen sluiten wij ons als team regelmatig op in de Bovenkamer. Dat is een ruimte bij ons in het pand waar aan elke muur wel een whiteboard of stuk papier hangt om helemaal los te kunnen gaan qua ideeën.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Weer beïnvloedt de prijzen

De afgelopen weken was de daggasprijs redelijk opgelopen door het koudere weer, maar halverwege vorige week werkte het mildere weer door in...

Toch geld voor verplaatsing

Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben besloten toch subsidie te verlenen voor de verplaatsing van een glastuinbouwbedrijf in Nieuwaal.