Blog: 'Oude tijden herleven'

19-03-2018    10:38   |    Henk Strating

Een weblog van Henk Strating, oprichter van het bedrijf HS Arbeidsvoorwaarden CAO-advies&onderhandelingen. Strating schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Goedemorgen had de primeur! Een werkgever in de tuinbouw biedt schoolverlaters die bij hem willen komen werken aan hun studieschuld af te betalen! “Je raakt in één klap van je schuld af, je kunt een huis kopen en wij hebben de vacature vervuld”, gaf de tuinder op de radio als toelichting.

We moeten toch zo’n kleine 20 jaar terug in de tijd om zulke uitspraken van werkgevers te vinden. Toen, kort na de eeuwwisseling, was de arbeidsmarkt zeer krap en konden werkgevers vacatures moeilijk vervullen. Dat leidde natuurlijk in de eerste plaats tot een forse druk op de salarissen. Maar werkgevers die vacatures écht niet konden vervullen moesten toen ook creatiever zijn. En dat waren ze!

Naast de auto van de zaak, werd de ontspanningsmassage van de zaak bedacht en zelfs de kapper van de zaak. Daar hoefden medewerkers dan privé geen geld en tijd meer voor vrij te maken. Ik herinner me zelfs een werkgever die medewerkers aanbood het huis door een professioneel schoonmaakbedrijf wekelijks schoon te laten maken. De gedacht daarachter was dat de medewerker of medewerkster zich op het werk geen zorgen meer hoefde te maken over allerlei huishoudelijk besognes. Daarop doordenkend zou vandaag of morgen de huishoudrobot van de zaak wel eens zijn (of haar?) intrede kunnen doen!

Enfin, de primeur van Goedemorgen, de studieschuldaflossing van de zaak, past zeker in dit rijtje. Maar er is ook een keerzijde. Elk idee om medewerkers op deze wijze voor een baan te boeien en te binden kan immers gemakkelijk gekopieerd worden. En zelfs overtroffen worden. Niet eenmaal per week, maar tweemaal het huis schoonmaken. Zelfs de tweede auto van de zaak is al eens bedacht…

Als we die weg opgaan dreigen werkgevers in een haasje-over-hype van goed, beter, best terecht te komen, waarbij uiteindelijk niemand is gebaat. Gelukkig kan het ook anders. Uit vele onderzoeken blijkt dat medewerkers naast een goede beloning veel waarde toekennen aan zeggenschap en verantwoordelijkheid in het werk, flexibele werktijden, zodat het werk met privé gecombineerd kan worden en ontwikkelingsmogelijkheden. Dat geeft medewerkers plezier in hun werk en dat kan, als dat eenmaal gerealiseerd is, veel minder gemakkelijk door concurrenten gekopieerd worden. Bovendien worden medewerkers dan de ambassadeurs van het bedrijf. Betere kun je niet vinden!


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Video: Aaltjes BASF (2018)

KAStv heeft in de loop der jaren flink wat video’s geproduceerd. Op deze plek plaatsen we elke dag een nieuwe video óf een video uit het...

Voorzitter VGB treedt af

Lex Ebus die sinds juni 2016 voorzitter is van de VGB treedt, om gezondheidsredenen, per direct af. Lex Ebus heeft de VGB de afgelopen twee...