Blog: We staan erbij en kijken ernaar!

07-09-2018    09:48   |    Goedemorgen

Een weblog van Hans Ligtenberg. Hij is oud-docent Groene bedrijfskunde aan de Hogeschool Inholland in Delft. Deze weblog schreef hij exclusief voor Goedemorgen.

In ons landje hebben we heel veel zaken prima geregeld, soms veel te goed. Zo hebben we de NMA (Nederlandse Mededingingsautoriteit) nu de Autoriteit Consument en Markt. Zij behoren op te komen voor de belangen van de consument. Daar zouden wij als consument, want dat zijn wij allemaal toch, wel heel blij mee moeten zijn. Maar niets is minder waar.

Tijdens mijn vakantie was er weer wat gelegenheid om bij te lezen en een paar podcasts te beluisteren, toen vielen mij toch een paar zaken op. Een paar voorbeelden:AH gaat waarschijnlijk samenwerken met andere retailers in de EU om nog meer inkoopvoordeel te genereren. Tuinders maak uw borst maar nat. Daarnaast is het mij opgevallen dat ook tuinders de samenwerking zoeken, voor meer verkoopmacht? Ook bij verregaande samenwerking van tuinders blijft een enorme disbalans ten opzichte van de retail bestaan. En natuurlijk moet ook hiervoor weer goedkeuring verkregen worden.

Eigenlijk te zot voor woorden als we bedenken dat Bayer toestemming krijgt voor de overname van Monsanto. Een farmaceutisch bedrijf dat een goedkoop medicijn (geneesmiddelen bestaan m.i. niet) koopt, vervolgens in een paar jaar alle concurrenten opkoopt en hun producten met toestemming van de autoriteiten uit de markt haalt om vervolgens de prijs voor dit medicijn met 1000% te verhogen, dit met toestemming van de autoriteiten. Als 8 paprikatelers regelmatig bijeenkomen voor overleg over de business, krijgen zij een boete. Wie zit hier nu te pitten? En wie laat zich hier een oor aannaaien? We staan erbij en kijken ernaar!

Alle retailers hebben tegenwoordig ook zoiets als het eigen merk, daar is niets “eigens” aan. Achter deze producten zit een leger van kleine producenten die constant onder druk gezet worden om nog goedkoper te produceren. Dit heeft tot gevolg dat zij op zoek moeten naar steeds goedkopere componenten, dit komt de kwaliteit niet ten goede. Iedere uitzending van de Keuringsdienst van Waarden maakt tegenwoordig duidelijk dat er steeds meer producten aangeboden worden, die NIET zijn wat ze aangeven te zijn. Wie heeft daar last van? U en ik! We staan erbij en kijken ernaar!

Amazon, Bol.com etc. verzieken de markt voor de detailhandel, we kunnen nu alleen nog maar inkopen doen bij de grote filiaalbedrijven en hebben we als consument alleen nog maar de keuze tussen de HEMA, Blokker en de Action. TESCO gaat samenwerken met Microsoft, dat zal wel iets met big data te maken hebben. De zelfstandige detaillist gaat verder uit het straatbeeld verdwijnen en daarmee ook een belangrijk deel van de concurrentie. Als consument en producent van voedsel hebben wij straks niets meer te vertellen en zijn geheel overgeleverd aan de strategie van de grootbedrijven. Ik vrees dat het belang van de consument dan geheel verdampt. De tuinder loopt het risico loonslaaf van de zaadproducenten en/of de retail te worden. De consument kan alleen kopen wat de grootste winstbijdrage genereert, gezondheid speelt geen rol meer. Wie heeft daar last van? U en ik. We staan erbij en kijken ernaar!

Denk daarover maar eens na bij de volgende verkiezingen!


Reacties (3)

Evelien 2 weeks ago

Helemaal mee eens. Maar, hoe gaan we het tij keren? Consumptiemaatschappij is hardnekkig.

Marjolijn K. 2 weeks ago

Inderdaad, in de politiek is het echter niet anders dus wat moeten we stemmen?

Hans 1 week ago

Qua stemadvies: probeer te achterhalen welke club uitgaat van een eerlijke marktwerking, eerlijk delen en zorg voor elkaar. Dan vallen er in ieder geval een paar clubjes af!

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Blog: Prikkel-obesitas

Een blog van Patrick Dankers, productmanager op de afdeling Horticultural proces control bij Priva. Hij schrijft de blog exclusief voor...