Blog:It’s all fake news…

18-07-2018    14:26   |    Goedemorgen

Een weblog van Joost van Veen, exclusief geschreven voor Goedemorgen. Joost is founding partner & food strategist bij Vision Kitchen - Design Thinkers for Food en monitort al vele jaren de mondiale ontwikkelingen op het gebied van food, socio-demografie en retail.

Nee, dit stuk gaat niet over de Russische inmenging in verkiezingstijd, noch over de seksuele escapades van onze wereldleiders, maar over fake news in voeding. Fake news wat leidt tot een nog groter wantrouwen bij consumenten. Voeding wat door de ene “expert” als super gezond en duurzaam wordt bestempeld kan door de andere “food guru” binnen een paar weken alweer worden gedevalueerd tot ‘gif voor je lijf’.

Nu ben ik een groot voorstander van de digitale en technologische ontwikkelingen die we in het afgelopen decennia ter beschikking hebben gekregen, maar deze ontwikkelingen hebben, zoals zo vaak, ook een keerzijde. Tot voor kort was het door het niet optimaal functioneren van de social media platforms vrij gemakkelijk om een grote schare online volgers te krijgen. Iedereen die dat maar wilde kon eenvoudig een roeptoeter krijgen waarmee ze hun waarheden de wereld in konden helpen. Het is ook in deze periode dat er een aantal lifestyle en “health experts” hun plek hebben ingenomen.

Een paar maanden geleden werd ik nog verrast door een social media post van een dame die zichzelf orthomoleculaire voedingscoach noemt (een thuiscursus van € 300,00 (of een gespreide betaling van 5 x € 63,00!)). Deze dame heeft een lifestyle en food platform over ‘gezonder, blijer slanker en mooier’. In deze post verkondigde zij dat het eten van roomboter geen enkel negatief effect heeft op de gezondheid van mensen en dat het met een gerust hart kan worden gegeten. ‘Het is een natuur product en kan daardoor toch niet slecht zijn’…. Nou gezonde, blije, slanke en mooie orthomoleculaire voedingscoach ik zou zeggen probeer eens een portie taipoxin.. Dat komt ook van een beestje uit een bos en is dus puur natuur. Dat kan toch niet slecht zijn?!Aan de ene kant hebben we dus deze experts, die in dit geval ongeveer 40.000 trouwe volgers heeft, en aan de ander kant hebben we de voedingsindustrie die verwarring veroorzaakt door allerlei valse claims te leggen op voeding door de grenzen van de wet op te zoeken. Neem het voorbeeld van Kellogg’s die een aantal jaar geleden in opspraak kwamen omdat ze legitiem ijzerpoeder door hun cornflakes mochten meebakken om hiermee te claimen dat het rijk is aan ijzer. Ondanks de stof die dit deed opwaaien in die tijd, is er niets aan de bereiding veranderd en wordt het nog steeds geclaimd door de producent. Misschien nog wel kwalijker vind ik dat dit klakkeloos wordt overgenomen op de webshop van Albert Heijn. Verrijkt met vitamine B en ijzer op de voorkant terwijl er, voor een consument in onbegrijpelijke termen, op de achterkant iets staat wat neerkomt ‘onnodig lekkerder/verslavender gemaakt met te grote hoeveelheden zout en suiker’.

We kennen allemaal het extreem gevoelige onderwerp in onze sector over het benoemen van bepaalde nutriënten in groenten en fruit die een positieve invloed zouden hebben op de gezondheid van mensen. De angst die er bestaat om hierover te communiceren begrijp ik echt niet. Je zou toch bijna zeggen dat het met de hoeveelheid onzin die er over voeding wordt gepubliceerd het inmiddels de moeite van het proberen waard is om hierover de confrontatie eens aan te gaan met de autoriteiten. Bij Vision Kitchen schuwen een beetje schuren en confronteren in ieder geval niet en zijn dan ook voornemend om na de vakantieperiode ons eigen strijdplan hiervoor te introduceren. Het liefst gesteund door een paar dappere telers en/of zaadveredelaars, dus wie wil stuur me gerust een e-mail joost@visionkitchen.nl 


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws