Innovatieve stappen naar efficiëntie Dock Services

Innovatieve stappen naar efficiëntie Dock Services

Begin 2024 nam Dock Services een grote stap. De plaatsing van een ‘slim’ mechanisch sorteersysteem moest zorgen voor een hogere verwerkingscapaciteit van geïmporteerde sierteelt uit Afrika. Na wat uitdagingen in de opstartfase verloopt een groot deel van het proces nu volledig geautomatiseerd én efficiënter. Dat leidt stapsgewijs tot steeds meer voordelen voor klanten.

Dock Services bestaat al zo’n twintig jaar. Als onderdeel van Royal FloraHolland neemt het op de drie grote logistieke hubs de zorg uit handen van 16 importagenten die samen zo’n 50 kwekers vertegenwoordigen. “In Aalsmeer alleen al verwerkt de afdeling jaarlijks zo’n 4,6 miljoen dozen”, vertelt Bernard Piet, manager Dock Services. “Per week betekent dit gemiddeld zo’n 300 zendingen aan internationale sierteeltproducten die we ontvangen. De bloemen – grotendeels rozen – komen uit Afrika, de planten vooral uit Italië.”

De bloemen zitten verpakt in dozen en worden vanaf de luchthavens van Luik, Brussel, Frankfurt, Maastricht en Schiphol bij Dock Services gebracht. Importagenten kunnen 24/7 hun producten lossen. Vervolgens sorteert het team de binnengekomen bloemen en planten – naar soort, lengte, kweker, koper, order of een combinatie hiervan. De bloemen worden daarna afgeleverd bij de agent die de producten vervolgens verwerkt voor de klok of directe verkoop. Als officiële keuringslocatie biedt Dock Services daarnaast ondersteuning bij inspecties door het Kwaliteits-Controle-Bureau (KCB) en de douane.

Lees hier verder

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel



Meest gelezen