60 miljard euro aan voedsel

11-11-2019    10:21   |    AgriHolland/WUR

In 2018 kopen Nederlandse consumenten voor circa 60 miljard euro aan eten en drinken in detailhandel en foodservice. Dat is een stijging van 2,5% ten opzichte van 2017. De online verkoop van levensmiddelen van supermarkten met fysieke winkels groeit in 2018 met 30%. Ook maaltijdbezorging wint aan populariteit. Dat blijkt uit het jaarlijkse Voedsel-Economisch Bericht van Wageningen Economic Research.

In de primaire voedselproductie zijn in 2018 een kleine 54.000 land- en tuinbouwbedrijven actief; 1,7% minder dan in 2017. Deze bedrijven zorgen voor ruim 153.000 voltijdsbanen. Van de arbeidskrachten behoort 56% tot het gezin van de boer of tuinder. De land- en tuinbouw in Nederlands heeft 1,82 miljoen hectare in gebruik als cultuurgrond. Bijna 4% daarvan is gecertificeerd biologisch.

Bedrijfsomvang 2018
De bedrijfsomvang van de Nederlandse land- en tuinbouwbedrijven loopt sterk uiteen. De 9% zeer grote bedrijven zijn goed voor 51% van de toegevoegde waarde op basis van de standaardverdiencapaciteit. Deze groep zorgt in 2018 voor 37% van de werkgelegenheid en bewerkt 18% van de cultuurgrond in Nederland. Maar liefst 35% bestaat uit zeer kleine bedrijven die slechts 2% van de totale toegevoegde waarde leveren.

Agrocomplex
Met circa 51 miljard euro droeg het totale agrocomplex in 2017 voor circa 7% bij aan het bruto binnenlands product. Driekwart van de toegevoegde waarde komt uit export en bijna 31 miljard euro wordt verdiend aan producten op basis van Nederlandse agrarische grondstoffen, zoals melk, vlees en groenten. ­Toelevering van goederen en diensten en de primaire productie leveren met elk 37% de grootste bijdrage aan de toegevoegde waarde. De werkgelegenheid groeide tot ongeveer 582.000 arbeidsjaren in 2017; dat is circa 8% van de nationale werkgelegenheid. Bijna 400.000 arbeidsjaren hangen samen met de binnenlandse agrarische grondstoffen.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws