Blog: Prestatie of potentie?

Blog: Prestatie of potentie?

Een weblog van Martijn van Velzen. Hij is arbeidsmarktadviseur bij kasgroeit.nl. Martijn schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Uitzonderingen daargelaten, maar het valt me op dat veel bedrijven nog steeds heel traditioneel inzetten op het schaap met de vijf poten in hun zoektocht naar personeel. Ik snap dat ergens ook wel, je wilt hoog inzetten! Maar breder kijken naar potentie loont soms meer. In deze krappe arbeidsmarkt ben je ook wel gedwongen het over een andere boeg gooien.

Matcht dat?
Het eerste waar we naar kijken in de zoektocht naar een geschikte kandidaat voor een vacature is: 'matcht de werkervaring van de sollicitant met de functieomschrijving die we hebben opgesteld?'
•    Je hebt 5 jaar werkervaring in een soortgelijke functie en hebt teelt technische kennis
•    Je hebt ervaring in de glastuinbouw
•    Je bent in bezit van een spuitlicentie, enz.
•    Je bent analytisch, communicatief vaardig en beschikt over overtuigingskracht en besluitvaardigheid.
•    Je hebt een helicopterview.
•    Je werkt resultaatgericht en hebt leidinggevende ervaring.
•    Je beheerst de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift.
•    Enz, enz.

Matcht dat? Dan kan hij of zij datzelfde kunstje vast ook wel bij onze organisatie uitvoeren. Maar wat zegt het eigenlijk dat als iemand al 5 jaar hetzelfde kunstje doet? Heeft de sollicitant zich wel ontwikkeld en kan iemand zich nog verder ontwikkelen?

Potentie
Waar wil je met je organisatie naar toe? Lukt dat met mensen die vaak al lange tijd hetzelfde doen of heb je daar juist medewerkers voor nodig die gemotiveerd zijn, een bepaalde drive hebben, niet bang zijn om uitdagingen aan te gaan en graag willen leren, kortom iemand met potentie?

Vooruitzien is regeren
Ik realiseer me het een investering van jou als organisatie vraagt. Voor sommige specialistische en/of ervaringsvakken kom je niet weg met alleen potentie, vooral omdat je als organisatie niet altijd de tijd hebt om hierin te investeren. Je had namelijk gisteren al iemand nodig. Maar ik blijf het toch zeggen: Vooruitzien is regeren. Kijk naar wat je over vijf jaar nodig hebt en werk daar nu al naar toe. Iemand met potentie heeft bepaalde begeleiding, trainingen of opleidingen nodig om zich te ontwikkelen naar diegene waar jij in de toekomst voor je organisatie naar op zoek bent.

Drive en motivatie voorop
'Sleutel aan je toekomst in de kas' is daar een mooi voorbeeld van. Voor dit project zijn we niet op zoek naar ervaren technici. Juist niet! De ervaren techneut is niet te vinden, dus zetten we in op potentie en affiniteit met techniek. Voor de opleiding zorgen wij. Drive en motivatie is veel belangrijker! Als jij kunt aantonen dat jij die affiniteit hebt met techniek, gaan wij de uitdaging aan!

De juiste vragen
Verder zijn een belangrijk onderdeel van kijken naar potentie de sollicitatiegesprekken en gesprekken die je met je medewerkers voert. Stel de juiste vragen om potentie boven tafel te krijgen:
•    Vertel eens iets over jezelf - deze vraag beantwoordt wie de sollicitant denkt dat hij is en wat hij voor het bedrijf kan betekenen. Daarnaast test de vraag ook de mate van zelfvertrouwen.
•    Wat zijn je sterktes en zwaktes? - deze vraag geeft aan of iemand bewust is van zichzelf en goed kan relativeren.
•    Waar wil jij je nog verder in ontwikkelen om deze functie goed uit te kunnen voeren? - Geeft aan of iemand kritisch naar zichzelf kan kijken en of de sollicitant zich realiseert waar hij op gesolliciteerd heeft en wat de functie inhoud.
•    Wat ga jij ons brengen? - Dit laat zien wat je aan iemand hebt.
•    Waar zie je jezelf over 5 jaar? - Laat zien of de sollicitant een realistisch toekomst beeld heeft.

Het project 'Sleutel aan je toekomst in de kas' heeft in de afgelopen jaren al tot waardevolle matches geleid en de praktijk wijst uit dat dit vaak de blijvertjes zijn. Dit zijn sollicitanten die ergens voor staan, willen gaan en bewust de keuze maken voor de glastuinbouw!

Potentie loont, succes!

Bron: Martijn van Velzen

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie