Blog: Prikkel-obesitas

21-09-2018    10:47   |    Goedemorgen

Een blog van Patrick Dankers, productmanager op de afdeling Horticultural proces control bij Priva. Hij schrijft de blog exclusief voor Goedemorgen.

Uit recent onderzoek blijkt dat een kwart van de 30-plussers meer dan 200 keer per dag naar hun telefoon grijpt! En 40% geeft aan misschien wel verslaafd te zijn aan die telefoon! Gelukkig zijn de getallen bij mij niet zo erg, maar er is wel iets aan de hand. We zijn allemaal druk met Twitter, Facebook en Instagram. En waarom? We willen niets missen, altijd up-to-date zijn en scoren met likes???

We bestoken elkaar de hele dag met allerlei berichten, tweets, en likes en zo creëren we een ‘feed’ waar geen eind aan komt. En omgedraaid consumeren we al die berichtjes en houden we maar honger naar meer. Deze honger en de oneindige feed resulteert hiermee in nieuws, informatie, prikkel-obesitas. Want dat is wat het is; omdat communicatie zo goedkoop is geworden, is de boodschap waardeloos geworden. Je krijgt nauwelijks echt nieuws of echt informatie binnen, het is enkel nog maar een prikkel en 9 van de 10 keer met een commercieel doel.

Want als commerciële partij kun je dankzij de sociale media jouw commerciële bericht in de gepersonaliseerde feed van jouw doelgroep zetten. Super effectief! En ook al maak je het jouw levensdoel om zoveel mogelijk kattenfilmpjes te posten op Facebook, zonder direct commercieel doel, dankzij de clicks op het filmpje rinkelt toch weer de kassa! Wanneer jouw kanaal succesvol is, dan kunnen mensen je volgen en dan noem je het “vrienden”. Hoe meer “vrienden” je hebt, hoe meer clicks je kunt verwachten en hoe meer geld er wordt verdiend. Daarmee kun je de waarde van je vriendschap dus in geld uitdrukken en daarmee is de vriendschap per definitie waardeloos geworden.

Het is jammer dat sociale media zich zo ontwikkelt. Het was een mooi idee om mensen met elkaar te verbinden en om je echte vrienden te informeren. Maar inmiddels is het een groot circus, met feeders en (commerciële) prikkel-obesitas-patiënten. Feeders die niet meer snappen wat een vriend eigenlijk is. Patiënten die in hun gepersonaliseerde feed in verbinding staan met de gehele wereld en toch wereldvreemd zijn. Samengevat; een hele hoop verslaafden die het aandeel van bijvoorbeeld Facebook waarde geven.

Dat sociale media totaal verkeerd is ontwikkeld, kan ik niet meer terugdraaien. Het is te ver heen. Maar ik wil nog wel een poging doen om dit podium te redden. Beste mede bloggers, misbruik dit podium niet voor je commerciële doel. Schrijf een blog zonder je e-mailadres eronder voor aanmeldingen, zonder productnaam en zonder probleem schets wat jouw product zo goed oplost. Houd dit podium gewoon commerciële-prikkel-obesitas vrij.   


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Jaarrond resultaten in tomaat

Het De Ruiter Experience Center in Bleiswijk is in zeer korte tijd uitgegroeid tot een begrip in de wereld van kasgroenten – en dan met name...

Event: hoe financier je innovatie?

HortiHeroes wil innovatie in de tuinbouw stimuleren. Daarom organiseren zij op 13 februari een Master Track 'How to Finance Innovation',...

Koen Pack verheugt zich op duurzaam 2019 17-12-2018    13:55
Extra onderzoeksfaciliteiten voor Delphy 17-12-2018    13:48
Esperit Plants participant in Floranti 17-12-2018    12:29
Nieuw wandje 17-12-2018    09:52
VIDEO: De reis van de kerststerren 17-12-2018    09:40
YouTube: Kerst met KG 17-12-2018    09:23
KAS Special: Sion 17-12-2018    08:54
EDD Group gaat verder onder Dutch Flower Group 17-12-2018    08:51
KAS Special: Saint-Gobain Cultilene 17-12-2018    08:50
KAS Special: Syngenta 17-12-2018    08:47
  Ga naar het nieuwsarchief