Blog: Waar moet een goede verpakking aan voldoen?

17-09-2019    09:46   |    Huib Burggraaf

Een weblog van Huib Burggraaf. Hij is specialist bio-based verpakkingen bij Van der Windt Verpakking, onderdeel van de Paardekooper GROUP. Burggraaf schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig, want een goede verpakking is sterk product- en contextafhankelijk. Er bestaat geen blauwdruk voor de beste verpakking, maar er zijn wel ‘regels’ die voor elke verpakking gelden. 

Op basis van de verpakking vormt de consument een oordeel over jouw product. De verpakking kan je product of merk maken of kraken. Het is daarom belangrijk dat een verpakking in ieder geval aan de volgende ‘eisen’ voldoet.

1. Duidelijk
De consument vormt in een split-second een oordeel over jouw product. Als de verpakking niet duidelijk is dan gaat hij door. Een goed verpakkingsdesign beantwoordt in ieder geval de volgende twee vragen:
Waarvoor dient het product?
Van welk merk is het product?

2. Onderscheidend en authentiek
Talloze producten ‘vechten’ om de aandacht van de consument. Het is daarom zaak dat je opvalt. Opvallen is uiteraard erg smaak gebonden, maar succes is verzekerd als je kiest voor een afwijkend verpakkingsdesign. Breek bijvoorbeeld met categoriecodes (zonder tekort te doen aan regel 1) of kies voor een afwijkende vorm of materiaalsoort. Dat valt op!

Je kunt jezelf ook onderscheiden door de authentieke eigenschappen van je merk te benadrukken via de verpakking. Hoe maak je als merk het verschil? Maak dit kenbaar via de verpakking. Direct door middel van tekst, of indirect door middel van kleuren en materialen die passen bij jouw merkidentiteit. Zo was ik laatst op zoek naar Vietnamese mini-loempia’s. Het vriesvak lag vol, maar mijn oog viel meteen op de zwarte verpakking met daarop als enige(!) plaatjes van de Vietnamese rijstvelden. Dit gaf mij het idee van een echt authentiek Vietnamees product. Meenemen dus. Nu ik deze blog schrijf kom ik er trouwens achter dat de snacks gewoon in Nederland geproduceerd worden. Ik ben er ingetuind, maar dit bewijst des te meer de invloed van verpakkingsdesign op ons koopgedrag.

3. Eerlijk en verantwoord
Consumenten worden steeds kritischer als het gaat om de impact van hun shopgedrag op mens, dier en milieu. Het gebruik van onnodig (veel) verpakkingsmateriaal is tegenwoordig een dooddoener voor je merk. Ditzelfde geldt voor plastic, maar er zijn natuurlijk situaties waarin een plastic verpakking noodzakelijk is. In dit geval is het extra belangrijk dat je duidelijk maakt waarom je voor deze verpakking hebt gekozen. De verpakking is daarnaast een uitstekend middel om de duurzame ambities van je merk te communiceren.

4. Praktisch en gebruiksvriendelijk
Het is bewezen dat een gebruiksvriendelijk verpakkingsdesign leidt tot meer klanten en meer klantloyaliteit. Zo zag Heinz de omzet stijgen na de introductie van de nieuwe sausfles waarbij de deksel aan de onderzijde zit. De soepele en handige knijpfles maakt het doseren een stuk gemakkelijker.

5. Uitbreidbaarheid
Houd in de ontwerpfase rekening met de schaalbaarheid van de verpakking, zodat je als merk eenvoudig kunt uitbreiden. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe smaak/uitvoering wilt introduceren. Ga uit van een structureel basisontwerp waarin je eenvoudig wijzigingen kunt aanbrengen, zoals het toevoegen van een andere afbeelding en productinformatie.

In hoeverre voldoet jouw verpakking aan bovenstaande regels?


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Hallo(ween)!

Het is weer tijd voor pompoenen, niet in de laatste plaats vanwege Halloween. En dus pakken sommige mensen...