‘One size fits all’-voeding is niet meer genoeg

11-10-2018    09:57   |    Goedemorgen

Persoonlijke supermarktaanbiedingen, gepersonaliseerde advertenties op Facebook en je browser die je voorkeuren onthoudt: de wereld om ons heen wordt steeds persoonlijker. Maar de wereld van voeding blijft achter.

"Alles om ons heen wordt persoonlijker, de consument schreeuwt er bijna om. En wat doet voeding? One size fits all!", betoogde Natasja van der Lely van vers+ tijdens de aftrap van vers+. Dat is niet meer genoeg. Volgens vers+ kan voeding juist extra waarde hebben als ze op jouw persoonlijke behoeften zijn afgestemd. Daarom willen zij inzichtelijk maken welke nutriënten in welke groente zitten. Afgelopen jaren is er onder de vlag van vers+ een aantal pilots gestart, onder meer bij patiënten met prostaatkanker en kinderdagverblijven. Er werd onder meer getest hoe gepersonaliseerde voeding in de praktijk werkt.

Toepassen
Volgens futuroloog Wim de Ridder is personalized food goed toe te passen. “Het consumeren ‘op maat’ is al in veel sectoren ingevoerd. Ook op het gebied van gezondheid. Kijk maar naar Amazon Healthcare of de gezondheidsapp op je iPhone. Dat dit op het gebied van voeding nu vanuit de productiekant is opgestart, is heel mooi.” Van der Lely benadrukt dat vers+ nog maar aan het beginpunt staat. “Personalized food is pas 4 of 5 jaar oud. Nu willen we vers+ breder bekend maken en nieuwe partners inspireren.” 

Pakket op maat
De Ridder: “Door deze kennis te koppelen aan kunstmatige intelligentie maak je het toepasbaar voor de consument. In combinatie met wearables, zoals een fithorloge, kun je elk moment van de dag zien waar jouw lichaam behoefte aan heeft. In de supermarkt selecteer je dan op de juiste voedingsstoffen.”
Daar moet een supermarkt op inspelen. “In plaats van een product op basis van een eigen merk, moet de supermarkt een pakket of product op maat samenstellen voor de consument. De voedingswaarde van een paprika wordt steeds belangrijker.” 

Telers
En telers? “Ja, ook zij gaan zich aanpassen. Samenwerking wordt voor telers cruciaal om te werken aan de kennis over voedingswaarden en om die kennis naar een hoger niveau te brengen. Dan komen daarna vanzelf verdiepende of luxe vragen, waar een teler in kan specialiseren en concurreren.”


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Jaarrond resultaten in tomaat

Het De Ruiter Experience Center in Bleiswijk is in zeer korte tijd uitgegroeid tot een begrip in de wereld van kasgroenten – en dan met name...

Event: hoe financier je innovatie?

HortiHeroes wil innovatie in de tuinbouw stimuleren. Daarom organiseren zij op 13 februari een Master Track 'How to Finance Innovation',...

Koen Pack verheugt zich op duurzaam 2019 17-12-2018    13:55
Extra onderzoeksfaciliteiten voor Delphy 17-12-2018    13:48
Esperit Plants participant in Floranti 17-12-2018    12:29
Nieuw wandje 17-12-2018    09:52
VIDEO: De reis van de kerststerren 17-12-2018    09:40
YouTube: Kerst met KG 17-12-2018    09:23
KAS Special: Sion 17-12-2018    08:54
EDD Group gaat verder onder Dutch Flower Group 17-12-2018    08:51
KAS Special: Saint-Gobain Cultilene 17-12-2018    08:50
KAS Special: Syngenta 17-12-2018    08:47
  Ga naar het nieuwsarchief