Optimisme over herstel glastuinbouw

26-05-2020    09:38   |    Goedemorgen

Ruim twee maanden na alle beperkende maatregelen kijken ondernemers in de hortisector met stijgend vertrouwen naar de toekomst. Dat is de uitkomst van de tussentijdse enquête die onderdeel is van het ondernemersplatform COFIT-20.

Vier weken terug startte onderneemster Patricia Verbakel het platform op eigen initiatief, om collega-ondernemers met een bedrijf in de horti te informeren en te inspireren. Inmiddels zijn er ook twee online meetings geweest waarin een afgezante groep ondernemers met elkaar van gedachten wisselt.

De bereidheid van het hortibedrijfsleven om mee te werken aan de periodieke enquêtes is opvallend groot. De tweede vragenronde, half mei onder ruim 100 prominente ondernemers, leverde een respons op van 52 procent. Van de respondenten heeft ruim de helft een bedrijf met meer dan 100 werknemers. Uit de antwoorden komen opvallende conclusies. Zo hebben drie op de tien bedrijven nog geen back-to-work plan opgesteld. Wel kunnen medewerkers bij 70 procent van de ondernemers zelf bepalen of zij wel of niet op kantoor aan de slag willen. Ook bezoek is bij 80 procent van de bedrijven - mits in overleg - geen probleem.

Vier op de tien ziet kansen
Ondernemers verwachten dat zij in het derde kwartaal weer de helft van de buitenlandse bezoeken kunnen afleggen. Opmerkelijk is dat vier op de tien in de huidige situatie nieuwe kansen ziet, met name in de technische dienstverlening. Met name investeringen in automatisering en digitalisering staan hoog op het verlanglijstje bij hortigerelateerde ondernemers. Resumerend is 68% uitgesproken positief over het herstel van de sector. De commentaren op de vraag hoe zij de toekomst van de hortisector zien zijn veelzeggend: "Er liggen genoeg kansen, maar ondernemers moeten er wel met een langetermijnvisie naar kijken"en "Ik denk dat we hier op korte termijn veel sneller uitkomen dan in de vorige crisis." Maar ook: "Voor de sierteelt is het lastiger."

Ondernemerspanel
De eerste onderzoeksresultaten werden online gepresenteerd aan het ondernemerspanel. De online meeting stond mede in het teken van het onderwerp ‘de veranderende rol van de overheid en het veranderend gedrag van de consument in relatie tot gezonde voeding’, gebaseerd op het artikel van Krijn Poppe, research manager en senior economist bij Wageningen Economic Research (WUR). Poppe gaf zijn visie op dit onderwerp en stelde meningen van de andere ondernemers hierop aan de kaak. Met name zorgen over de impact op langere termijn werd door het ondernemerspanel gedeeld.

Uit de online meeting kwamen verder nog opvallende constateringen. Zo ziet Jan Schuttrups, international director bij Royal Brinkman, dat fysiek contact toch snel weer prioriteit krijgt in de sector. "Veel contacten lopen nu digitaal en dat gaat goed. Maar zodra we weer mogen reizen springen we in het vliegtuig. Samen met klanten projecten ontwikkelen gaat niet alleen maar digitaal."

Ondanks die onmogelijkheid om te reizen is de internationale markt voor Hoogendoorn Growth Management intact gebleven. Directeur Martin Helmich: "We krijgen veel offerteaanvragen en dat leidt ook tot veel orders. Ook aanbetalingen worden snel gedaan. Met name de investeringen in projecten voor voedselproductie zijn weer snel opgestart."

Voorlopig geen koerswijzigingen
Iwan van der Knaap van Anthura adviseert andere ondernemers vooral de visie op de langere termijn te behouden. Zoals bijvoorbeeld in het doen van investeringen. "Als wij nu remmen in de investeringen op het gebied van R&D, dan remmen we op de toekomst." Andere ondernemers delen deze mening. Velen blijven innoveren en investeren, met name op het gebied van digitalisering en data. Daar is de afgelopen jaren veel tijd en geld in gestoken en dat zullen zij alleen nog maar meer gaan doen.

Protectionisme is bedreiging
Internationaal zijn er ook bedreigingen, constateert managing director Edward Verbakel van VB. "Wat me zorgen baart, is het toenemende protectionisme dat door Poetin en Trump reeds is ingezet. Daardoor gaan landen meer naar een zelfvoorzienende samenleving streven." Voor VB wordt samenwerking het parool in de sector. "Sommige projecten zijn net zo groot als onze halve jaaromzet. Dan is het niet meer gezond om het alleen te doen, maar moeten we meer naar samenwerkingsmodellen toe."

Nadruk op ‘preventive health’
Een bescheiden positief effect van de coronacrisis is de aandacht voor gezond eten, constateert CCO Adriëlle Dankier van Nature’s Pride. "De vraag is hoe we die beweging naar gezonder eten na de crisis kunnen vasthouden of misschien zelfs versterken. We zouden veel meer naar ‘preventive health’ toe moeten als sector. Die nadruk op gezondheid moet veel sterker. Dat mag in bijvoorbeeld Amerika wel, maar van de wetgeving hier mogen we niet vertellen wat er allemaal in een tomaat of avocado zit."

COFIT-20 is een not-for-profit initiatief van Patricia Verbakel die met haar bureau Arling actief is in de organisatie van events en in strategische communicatie. Meer informatie is te vinden op www.cofit20.nl.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Regels ACM eerlijke claims

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vuistregels opgesteld voor duurzaamheidsclaims die bedrijven...

Programma Dutch Food Week

Tussen 10 en 17 oktober vindt de zesde editie van Dutch Food Week plaats. Centraal staat de vraag: wat eten we...